Hugos förlossningsberättelse

Torsdag 30/11 Var och lämnade töserna på dagis och skola som vanligt, kände att det var nog lite starkare förvärkar idag än vad det har varit de andra dagarna. Pratade med Jens om det där hemma och bestämde att jag skulle gå och duscha och därefter skulle vi bestämma om vi skulle vidtala barnvakten att vi kunde lämna barnen där efter att de kommit från skolan. När jag kom från duschen så stod min käre make och pratade med min mor = barnvakten och det bestämdes över mitt huvud att vi skulle äta lunch hos dem vid 12 och därefter skulle barnen stanna, oavsett vad som hände. Hade lite förvärkar som kom och gick underförmiddagen, skillnad mot tidigare var väl kanske att de var starkare än tidigare. Nåväl vi hämtade upp damerna , körde till Klippan och gjorde lite småärenden, handlade färg till tösernas rum, var på banken, tvättade bilen. Inte en värk så långt ögat kunde nå så jag påtalade mer än en gång att det var totalt överdrivet att lämna barnen hos mamma och pappa.

Lunch hos päronen och sen åkte jag och Jens hem för att vila… jag sov väl en stund och hade faktiskt ganska regelbundna kraftiga förvärkar med ca 11 min mellanrum. Vid 15:45 kom mamma ner och fika då Moa skulle på sin Mixgrupp. Värkarna la av så fort jag gjorde något mer aktivt som att städa eller något liknanden men satte jag mig ner så kom de ganska krafitgt. Fortfarande med 10 -11 min emellan.

 

Mamma körde igen vid17:15 tiden och då först insåg nog jag att aj fan det här är nog på g i alla fall. Det började bli lite tätare mellan värkarna och det låg nu 7-8 min emellan men envisa jag erkännde ju då inte detta uten påtalade för maken att det är nog bara förvärkar. Jens ville ringa in till sjukhuset vid 18 men jag envisades med att han skulle coola ner. Kl 19 ringde han in mot min vilja *s* De ville vi skulle komma in. Jag påpekade att det var nogöverdrivet men jag skulle i alla fall duscha innan vi åkte.  I duschen ökar värkarna och det är nu ca 5 min emellan. Vi körde och var inne på förlossningen kl 20.10. Som väl är för Jens skull så insåg även jag att det hela var på g då det började köännas rätt rejält nu..

Jag andades mig igenom värkarna och  CTG:n  visade att bebis mådde bra och att det nu var ca 3-4 min emellan. Då vi kom in vid den här tiden så ville de vänta att undersöka mig tills de haft personalbyte kl 21:15 okej sa vi… vid 21 ville jag dock ha lustgas då det vid det här laget gjorde rätt ont. Nåväl 21:15 kom Bm in och undersökte mig ja du lilla mamman du är öppen 8-9 cm så vi ska snart föda barn sa hon… Jag ställde mig upp och gungade i knäna för att få bebisen att trycka sig ner lite längre då han stod rätt högt upp. Och ja, det gjorde nytta för 21:30 så kände jag att det tryckte på rejält ner åt  sa ifrån att jag vill ha hål på hinnorna så att vattnet kunde gå det inte var sååå skönt precis att det var kvar, jo då jag fick som jag vill hon skulle bara kolla att jag var fullt öppne och javisst var jag det. Hinnorna sprängdes … Full koll på min kropp med andra ord, så häftigt, och därefter så fick jag ju då börja krysta och efter tre rejäla krystvärkar så var då vår lille Hugo ute med navelsträngen två varv runt halsen och 53 lång och 4350 tung. En kanon förlossning!!!!

 

Efteråt stannade jag på eftervården i 3 ½ dygn bara för att få vila upp mig och kunna njuta av Hugo, hemma är det ju sån röra då bygget är i sin absoluta slutfas.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Grattis till Hugo!

2006-12-09 @ 15:44:32
URL: http://gettomsrf.blogg.se
Postat av: Helena Svensson

Hej Linda! Grattis till pojken!! Fin fint badrum, riktigt stiligt. Ha de så gott./ Helena

2006-12-09 @ 17:35:02
Postat av: Caroline

Härlig berättelse!
Så fint ni har fått det! JAg är så nyfiken och bara måste komma förbi en dag! :o)

Kram!

2006-12-10 @ 19:11:22
Postat av: Harriette

Hej Linda!
Roligt att läsa att du hade en fin förlossning.
Hoppas att vi kan träffas någon dag.
Hälsa!!

2006-12-18 @ 22:34:42
Postat av: Lind@n

TAck allesammans!
Kram

2006-12-19 @ 17:20:24
URL: http://asplund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!