Den här idén gillade jag ~ BookCrossing

Jag hittade den idén när jag surfade in på  http://www.365saker.se/ som är en blogg jag har börjat följa, så här långt , dag 4 så har det bara varit trevliga saker att hitta på. Nå i alla fulla fall så hade 365 Saker ett tips om BookCrossing.

Jag är en sådan som älskar böcker, jag köper nya böcker så fort jag får möjlighet, de senaste åren har jag främst köpt pocket böcker och cd-böcker men jag har en ganska stor bokhög här hemma. JAG slänger aldrig böcker. Vi hade dock en incident härom året när jag satt undan 5 stora pappkassar till min vännina Paia som hon skulle få, just för att jag skulle rensa ut lite här hemma, dock inte slänga för det kan man ju inte göra med böcker, det är liksom hädelese. Men i ett svagt ögonblick hade jag sagt att man borde kanske slänga de böckerna Paia inte ville ha. När jag kom hem efter en färd till affären så konstraterade jag att alla bokkassarna var borta.
 -Åh har Paia redan varit här? 
-Näää jag kastade dem i containern  (vi höll på att renovera och hade en 10 kubikmeter stor container hemma)
-VA???
-Ja jag trodde att Paia tagit vad hon skulle och att resten skulle slängas, det sa du ju.

Det var här jag insåg att jag och älskade J hade ett mindre kommunikationsproblem, jag hade ju bara sagt att man BORDE kanske slänga dem, inte att man skulle göra det. Jaja gjort e gjort och jag kastade mig ut i containern och tänkte rädda det som räddas kunde, Containern var alldeles ny tömd så jag räknade ut at det var bara att hoppa ner och plocka upp det som gick att rädda. Det jag inte räknade med var vädretsmakter, för i botten på containern så var det en mindre sjö och ungefär i samma andetag som jag hävde mig över kanten så öppnade himlen sig..... Paia fick aldrig några böcker och det var ett faktum att jag kastat mina egna.

Nåväl en bra ide för böcker man har läst och kanske tröttnat på är BookCrossing

BookCrossing innebär att släppa böcker fria och sedan följa deras resa i världen. Det är möjligt tack vare att varje bok får ett eget BCID-nummer (BookCrossing IDentity) när den registreras på www.bookcrossing.com


BookCrossing-historia

Idén till BookCrossing kom från Ron Hornbaker och hans fru Kaori. De ville skapa en hemsida som skulle ge något till andra människor och som inte fanns sedan tidigare. Efter att ha sökt på internet, upptäckte Ron att något liknande BookCrossing aldrig hade gjorts tidigare i någon större skala.
Efter några veckors hårt arbete lanserades hemsidan 17 april 2001. Under det första året växte medlemsantalet väldigt långsamt, men efter att ha uppmärksammats med en tidningsartikel i mars 2002 blev sidan bekant för den större allmänheten. BookCrossing blev en succé och medlemsantalet växer i rasande fart än idag.

Det hela är väldigt enkelt. Du har en massa böcker hemma som du har läst. Det finns andra människor som inte har läst de böckerna.
Så det du gör är att du går in på http://www.bookcrossing.se/ och så registrerar du en bok i taget. Varje bok får ett nummer.
I böckerna skriver du även  WWW.BOOKCROSSING.SE. Du gömmer dessa böcker någonstans .

När du kommer hem så går du in på hemsidan och skriver var du har gömt böckerna. På så sätt kan andra människor hitta och ta del av dem. När de läst klart böckerna märker de dem med sin signatur för att släppa dem lösa igen.

Lätt och enkelt eller hur. Dessutom måste det räkans som miljövänligt och det är ju rätt i de här tiderna

.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Hilda

Åh va roligt,alltid kul med sällskap. Hur mycket bör man gå varje dag? Vet du?



2009-01-04 @ 12:25:29
URL: http://hildazheaven.blogspot.com
Postat av: Hilda

Det tycker jag absolut att vi ska göra. Jag går ganska mycket på jobbet så jag hoppas, med tanke på viktminskningsönskningar att jag ska gå ännu mer men 10 000 är väl ett bra mål. Heja oss Linda!!!

2009-01-04 @ 12:45:45
URL: http://hildazheaven.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!